Integritetspolicy

Hem > Integritetspolicy

Nordvestor Fastigheter AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av Personuppgifter (se definition under avsnitt 2) genom våra digitala kanaler, såsom denna webbplats. Den här Integritetsskyddspolicyn är till för att du som användare ska känna dig trygg med att vi som personuppgiftsansvarig hanterar dina uppgifter i enlighet med tillämplig integritetslagstiftning.

Tänk på att du genom att använda de digitala kanalerna och/eller någon av de produkter, erbjudanden, funktioner, verktyg, tjänster eller resurser som vi tillhandahåller (nedan ”tjänsterna”) samtycker till att vi behandlar personuppgifter om dig, där behandlingen behövs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsterna till dig. Du behöver inte lämna några personuppgifter för att besöka de digitala kanalerna, men om du inte lämnar behövd information eller uttryckligt samtycke i de fall där så krävs är det möjligt att du inte kan ta del av tjänsterna eller besöka alla delar av de digitala kanalerna.

Saknar du svar på någon fråga kan du höra av dig till oss. Information om hur du kontaktar oss finns under rubriken ”kontaktuppgifter” nedan.

Personuppgifter som behandlas
Med Personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. I Tjänsterna kan det förekomma personuppgifter som avser för- och efternamn, telefonnummer, adress, postnummer, e-postadress, användarnamn i sociala medier samt personnummer.

Känsliga personuppgifter behandlas inte
Känsliga personuppgifter är sådana uppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa eller sexualliv. Uppgifter om hälsa kan vara till exempel sjukfrånvaro, graviditet och läkarbesök.

Vi behandlar inte några känsliga Personuppgifter inom ramen för Tjänsterna.

Vad använder vi personuppgifter till?
Nordvestor Fastigheter AB använder de insamlade personuppgifterna för att behandla konsumentärenden i form av reklamationer, tävlingsvinster samt övriga kontaktändamål vid användandet av kontaktformuläret på hemsidan såväl som e-post och kontakt via sociala medier.
Utan ditt tillstånd kommer vi inte att lämna ut dina Personuppgifter till annan på annat sätt än vad som följer av denna Integritetsskyddspolicy, såvida inte skyldighet följer för oss att göra det enligt vid var tid gällande rättsregler samt för att kunna slutföra tjänster såsom till exempel översändande av vinst vid tävling.

Information till annan
Utöver vad som anges i denna Integritetsskyddspolicy kommer vi inte att dela de Personuppgifter du tillhandahåller till oss med någon tredje part. Som tredje part avses inte en individ eller juridisk person som direkt eller indirekt kontrollerar, kontrolleras eller på annat sätt står under samma kontroll som angiven personuppgiftsansvarig (nedan ”Koncernbolag”). Relevant Koncernbolag som får del av Personuppgifterna kommer att vid var tid behandla dessa uppgifter i enlighet med vad som anges i denna Integritetsskyddspolicy och vid var tid gällande rättsregler.

Vi kommer inte att vidarebefordra dina Personuppgifter till tredje part (exkluderande Koncernbolag) för kommersiellt bruk.

Vi kan dock komma att anlita underleverantörer för tjänster i anslutning till våra digitala kanaler eller Tjänsterna (personuppgiftsbiträden). Dessa leverantörer kan komma att hantera Personuppgifter och kan behöva viss tillgång till Personuppgifter som är insamlade via de digitala kanalerna eller Tjänsterna, t.ex. molntjänstleverantörer hos vilka Personuppgifter kan komma att lagras. Vi kommer alltid att begränsa sådana leverantörers tillgång till de Personuppgifter som behövs för att vi ska kunna erbjuda dig tillgång till våra digitala kanaler eller Tjänsterna. Vi kommer även kräva av dessa leverantörer att de (i) skyddar dina Personuppgifter i enlighet med denna Integritetsskyddspolicy och (ii) inte använder eller avslöjar dina Personuppgifter i något annat syfte än att tillhandahålla oss avtalade produkter eller tjänster, i syfte att vi i vår tur ska kunna erbjuda dig tillgång till våra digitala kanaler eller Tjänsterna.

Överföringar till tredje land
Vi kommer inte att föra över Personuppgifter till tredje land (dvs. ett land utanför EU/EES).

Samtycke
När du godkänner den här Integritetsskyddspolicyn godkänner du att vi använder och behandlar dina Personuppgifter i enlighet med vad som beskrivs i denna policy. Du godkänner också att vi använder cookies och annan liknande teknik (se också separat policy angående cookies nedan).

Om du inte accepterar vad som sägs i denna Integritetsskyddspolicy ber vi dig vänligen att inte använda de digitala kanalerna eller Tjänsterna.

Du kan närsomhelst återkalla ditt lämnade samtycke utan att detta påverkar lagligheten av behandlingen som skedde på grundval av ditt samtycke innan det återkallades.

Ändringar i integritetsskyddspolicyn
Skulle vi komma att ändra i Integritetsskyddspolicyn kommer vi att avisera det vid användning av Tjänsterna och/eller på de digitala kanalerna i övrigt.

Radering av uppgifter
Dina Personuppgifter kommer inte att bevaras under längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen och vi kommer i övrigt att radera Personuppgifter på sätt som följer av vid var tid gällande rättsregler.

Rätt att begära information
Du har rätt att kostnadsfritt begära information om vilka (om några) Personuppgifter vi behandlar om dig (ett så kallat registerutdrag) och dessutom få eventuellt felaktiga uppgifter rättade. Vill du veta om vi behandlar Personuppgifter om dig kan du skicka en skriftlig och undertecknad begäran till oss (se kontaktuppgifter nedan).

När du skickar din begäran, behöver du ange specifikt vilka uppgifter du är intresserad av (såvida du inte är intresserad av alla), t.ex avtalshandlingar, kundservicekorrespondens eller liknande. På så sätt kan vi ge dig den information som är relevant för dig. För det fall du skickar begäran flera gånger om registerutdrag, kan vi komma att ta ut en avgift eller i vissa enligt lag stadgade fall vägra att tillmötesgå din begäran.

Registerutdraget kommer att skickas till dig inom 30 dagar från det att vi tog emot begäran. Om utdraget är omfattande så att vi behöver mer tid eller om vi av någon anledning inte kan genomföra din begäran, meddelar vi dig detta.

Rätt till rättelse
För att uppfylla våra skyldigheter om att alltid ha korrekta och relevanta Personuppgifter, arbetar vi systematiskt med våra register och uppdaterar där nödvändigt Personuppgifter. Om du uppmärksammar att de uppgifter vi har om dig är felaktiga eller om vi saknar viktig information, har du rätt att få dina uppgifter rättade. Enkla uppgifter rättar vi normalt utan övervägande men i andra fall kan vi behöva överväga din begäran. Vi kommer inte godkänna din begäran om det är omöjligt eller kräver en stor arbetsinsats. Om du begär det, informerar vi även dig om vem eller vilka rättelsen har lämnats ut till.

För det fall dina Personuppgifter ändras på din begäran, kommer vi att informera eventuella leverantörer och samarbetspartners som vi lämnat ut uppgifterna till om de uppdaterade uppgifterna.

Rätten att bli bortglömd
Vi sparar dina Personuppgifter så länge som du är kund hos oss eller så länge som vi annars behöver spara dem för att kunna uppfylla våra skyldigheter mot dig, eller annars enligt gällande rätt. Därefter raderas uppgifterna.

Du har rätt att begära att vi raderar dina Personuppgifter om:

  • de inte längre behövs för de ändamål som de har samlats in för och som vi behandlar dem för;
  • vi behandlar Personuppgifter med stöd av ditt samtycke och du återkallar detta;
  • vi behandlar Personuppgifter för direktmarknadsföring och du motsätter dig att Personuppgifterna fortsätter att behandlas för detta ändamål;
  • vi behandlar Personuppgifter utifrån en intresseavvägning och det inte finns berättigande skäl som väger tyngre än ditt intresse;
  • vi inte behandlar Personuppgifter i enlighet med gällande regler;
  • det krävs att Personuppgifter raderas för att kunna uppfylla en rättslig skyldighet.

Vi har dock rätt att låta bli att radera dina Personuppgifter om vi behöver ha kvar dessa för att fullgöra en rättslig skyldighet eller annan skyldighet mot dig.

När vi får din begäran, kommer vi att göra en bedömning om det finns skäl att radera dina personuppgifter. Du kommer därefter meddelas vår bedömning. För det fall vi raderar dina uppgifter på din begäran, kommer vi informera eventuella leverantörer och samarbetspartners som vi lämnat ut uppgifterna till om att uppgifterna har raderats. Vi gör dock inte detta om det är omöjligt eller kräver en stor arbetsinsats.

Rätt till invändning
Du har rätt att invända mot vår behandling av dina Personuppgifter som vi gör med stöd av s.k. intresseavvägning enligt lag. I så fall behöver du skriftligen specificera vilken behandling du invänder mot. Vid sådan invändning får vi endast fortsätta utföra behandlingen om vi kan visa att det finns tvingande berättigande skäl till att personuppgifterna måste behandlas som väger tyngre än dina intressen.

Om dina Personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har du dock alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.

Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att i dessa fall begära att den behandling av dina Personuppgifter vi gör ska begränsas:

  • När du har bestridit Personuppgifternas korrekthet, under den tid som ger den oss möjlighet att kontrollera om Personuppgifterna är korrekta;
  • När behandlingen är olaglig och du motsätter dig att Personuppgifterna raderas och i stället begär en begränsning av deras användning;
  • När vi inte längre behöver Personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk;
  • När du har invänt mot behandling i enlighet med punkten 13 i väntan på kontroll av huruvida våra berättigade skäl väger tyngre än dina berättigade skäl.

Begränsning innebär att Personuppgifterna kommer markeras så att dessa i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften.

Rätten till dataportabilitet
Om du har lämnat dina Personuppgifter till oss, har du i vissa fall rätt att få ut och ta med dig dina Personuppgifter för att t.ex. flytta dem till ett annat bolag.

För att du ska kunna nyttja din rätt till dataportabilitet måste din begäran avse sådana Personuppgifter som du själv har lämnat till oss och som vi behandlar med stöd av ett samtycke från dig eller för att uppfylla ett avtal vi har med dig. Rätten till dataportabilitet gäller inte när vår behandling av dina personuppgifter grundar sig på en intresseavvägning eller en rättslig skyldighet.

Rätten till klagomål
För det fall du har klagomål eller invändningar i anledning av vår hantering av dina Personuppgifter, ber vi dig att i första hand kontakta oss så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Du har dock alltid en rätt att direkt rikta klagomålet till tillsynsmyndigheten för integritetsfrågor, Integritetsskyddsmyndigheten.

Säkerhet
Vi vidtar alla lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som krävs för att skydda Personuppgifterna mot otillbörlig åtkomst, förändring eller förstörelse.

Kontaktuppgifter
Om du vill framställa en begäran i enlighet med dina rättigheter ovan, ska sådan begäran framställas i skriftlig form och skickas till oss på nedanstående adress. Har du några frågor om denna policy eller vår personuppgiftsbehandling kan du kontakta oss via:

Pär Kågström

Förvaltare
Tel: 0910-504 00

Email: par.kagstrom@nordvestor.se

Se även Nordvestor Fastigheters policy för hyresgäster nedan.

Eftersom det är viktigt att vi inte lämnar ut dina personuppgifter till någon annan, måste en skriftlig begäran göras skriftligen och undertecknas av dig. Med begäran ska du även skicka med en av dig undertecknad kopia av giltig ID-handling (pass eller körkort).

Om cookies
Vad är cookies?

En cookie är en liten mängd data som oftast har en unik stämpel på sig. Denna data skickas från en webbplats dator till din webbläsare och sparas där, på din hårddisk, så att webbplatsen kan känna igen din dator. Alla webbplatser kan skicka cookies till din webbläsare om dina inställningar i webbläsaren tillåter det. För att denna information inte ska missbrukas kan webbplatser bara läsa information från cookies sparade av dem själva och inte några cookies sparade av andra webbplatser.

Det finns två typer av cookies, permanenta och temporära (s.k. sessionscookies). Permanenta cookies lagras som en fil på din dator under en längre period. Sessionscookies är temporärt placerade på din dator när du besöker en webbplats, men försvinner när du stänger ner sidan vilket innebär att de inte sparas permanent på din dator. De flesta företag använder cookies på sina webbplatser för att förbättra användbarheten och cookies kan inte skada dina filer eller öka risken för virus på din dator.

Som användare har du möjlighet att ställa in om du vill att cookies ska få sparas automatiskt i din webbläsare, om du vill tillfrågas varje gång en cookie vill sparas eller om du vill att inga cookies ska sparas. Cookies används på många webbplatser, inte bara Nordvestor, för att hålla reda på om webbläsaren har besökt webbplatsen tidigare och vilka val som då gjorts. Det görs en kontroll vid varje besök på webbplatsen om cookies finns lagrade i webbläsaren eller inte. Finns det inga lagrade cookies från webbplatsen sparar webbläsaren de cookies som finns på webbplatsen.

Hur används cookies?
För att ge dig som besökare en så bra upplevelse av vår webbplats som möjligt använder Nordvestor cookies. Cookies används för att vi ska kunna se de val du tidigare gjort på vår webbplats och för att ge oss möjlighet att göra förbättringar. Cookies används även för att mäta trafiken och för statistik. På vår webbplats placerar även Nordvestors innehållsleverantörer, som till exempel olika sociala medier, cookies på din dator.

Cookies på nordvestor.se

Cookie namnBeskrivningUtgår
_gaAnvänds av Google Analytics för att särskilja besökare2 år
_gidAnvänds av Google Analytics för att särskilja besökare24 timmar
_gatAnvänds av Google Analytics för att begränsa frekvensen av antalet förfrågningar1 minut

För att läsa mer om Google Analytics och dess användning av cookies, läs mer här:

Hur tar man bort cookies?
Om du inte längre vill använda cookies kan du stänga av funktionen i inställningarna i din webbläsare. Du kan även ställa in webbläsaren så att du uppmanas varje gång Nordvestors webbplats försöker placera en cookie på din dator. Du kan också använda din webbläsare för att ta bort tidigare lagrade cookies.

För mer information om hur du aktiverar cookies och SSL i flera olika webbläsare, se nedanstående länkar:

Aktivera och inaktivera cookies
Aktivera cookies och SSL i webbläsaren 

Information om behandling av Personuppgifter
Dina personuppgifter
Vi behandlar personuppgifter när du söker bostad, när du sedan blir kund hos oss och även en tid efter att din tid som kund hos oss har upphört. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer. En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser.

Personuppgiftsansvarig
Nordvestor Fastigheter AB, Hörnellgatan 10B, 931 30 Skellefteå. Org. nr 556688-6759, är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag gör på vårt uppdrag.

När du gör en intresseanmälan
Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge du väljer att förnya din anmälan. Om du inte förnyar din anmälan inom 3 månader raderas du ur vår intresselista. Om du inte önskar stå kvar i listan kan du begära att vi rensar bort och raderar dina personuppgifter.

När du erbjuds en bostad hos oss
När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter

Från referenspersoner du lämnar till oss. Om du har en förvaltare eller god man, behöver vi behandla de uppgifterna. Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad en lägenhet hos oss på grund av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi dock att bevara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslutet.

Under hyresförhållandet
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver. Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana. Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kan också komma att behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag. Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter. Vi kan komma att anlita personuppgifts­biträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT-system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig. Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att gälla.

När hyresförhållandet är slut
Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från din lägenhet men vissa uppgifter måste vi spara i minst två år därefter som till exempel hyresavtalet, beslut från socialnämnd och studieintyg. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi att spara i sju år inklusive innevarande år.

Dina rättigheter
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta. Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag (data­portabilitet). Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.